Program
1. Rola wczesnej edukacji przedszkolnej we wszechstronnym rozwoju dziecka.
2. Podstawowe uwarunkowania i prawidłowości rozwoju.
3. Zależność między dojrzewaniem a uczeniem się – okresy sensytywne i krytyczne.
4. Własna aktywność dziecka jako skutek i jednocześnie przyczyna rozwoju; rodzaje aktywności, rola zabawy w rozwoju dziecka.
5. Pojęcie dojrzałości szkolnej wg koncepcji Stefana Szumana.
6. Charakterystyka kryteriów dojrzałości szkolnej:
Dojrzałość fizyczno – ruchowa (wzrost, waga, proporcje, stan zdrowia, poziom sprawności ruchowej, poziom sprawności rąk – czynności samoobsługowe i ruchy narzędziowe oraz poziom grafomotoryki) – jak to sprawdzać i oceniać; normy rozwojowe w tym zakresie.
Rola lateralizacji w funkcjonowaniu dziecka – jak sprawdzić u dziecka lateralizację.
Dojrzałość psychiczna - procesy poznawcze: orientacyjne i intelektualne (charakterystyka: uwagi, pamięci, spostrzegania wzrokowego, słuchowego; charakterystyka procesów myślowych u dzieci – rodzaje i jakość operacji umysłowych; kształtowanie się odwracalności myślenia i decentracjijako podstaw uczenia się szkolnego) omówienie metod sprawdzania i oceny poziomu tych procesów.
Charakterystyka mowy dziecka - mowa jako podstawa szkolnego uczenia się (wymowa, jakość wypowiedzi, zasób słownictwa u dzieci itp. - jak sprawdzić poziom mowy, jak oceniać).
Dojrzałość psychiczna - charakterystyka procesów regulacyjnych. Emocje, jako główny motyw działania dziecka – ich właściwości; potrzeby psychiczne (szczególnie potrzeba bezpieczeństwa, akceptacji i uznania) jako motywy; samoocena i poczucie własnej wartości jako cele aktywności dziecka; ciekawość i zainteresowania; wzmocnienia - nagrody i kary jako motywy.
Dojrzałość społeczna – umiejętność współżycia i współpracy w grupie, zmniejszanie się liczby konfliktów, rozwój empatii i innych uczuć społecznych, znajomość, rozumienie i stosowanie się do norm i zasad społecznych itp. - metody oceny .
7. Charakterystyka właściwości stosowanych metod przy ocenie dojrzałości szkolnej
Obserwacja i jej cechy.
Techniki eksperymentalne (zmienne zależne i niezależne), rodzaje eksperymentów, testy jako specyficzny rodzaj eksperymentu.
Analiza wytworów (rysunki, budowle, wylepianki itp,)
Rozmowa i wywiad z rodzicami – obowiązujące standardy w stosowaniu tych metod, rodzaj stawianych pytań, sposób przygotowania się do rozmów itp.
8. Ogólna ocena dojrzałości szkolnej, jej interpretacja oraz sposób przekazywania wyników diagnozy rodzicom dzieci.
9. Charakterystyka występujących u dzieci trudności, opóźnień rozwojowych i zaburzeń oraz sposoby postępowania i sposoby wyrównywania startu szkolnego.
10. Omówienie zasad współpracy z rodzicami.
Szkolenie prowadzić będzie Pani Bożena Janiszewska - Psycholog z wieloletnim doświadczeniem w pracy bezpośredniej z dziećmi, wykładowca akademicki, autorka książki „Ocena dojrzałości szkolnej. Arkusz oceny dojrzałości szkolnej. Metody badań dojrzałości.
1. Rola wczesnej edukacji przedszkolnej we wszechstronnym rozwoju dziecka.
2. Podstawowe uwarunkowania i prawidłowości rozwoju.
3. Zależność między dojrzewaniem a uczeniem się – okresy sensytywne i krytyczne.
4. Własna aktywność dziecka jako skutek i jednocześnie przyczyna rozwoju; rodzaje aktywności, rola zabawy w rozwoju dziecka.
5. Pojęcie dojrzałości szkolnej wg koncepcji Stefana Szumana.
6. Charakterystyka kryteriów dojrzałości szkolnej:
Dojrzałość fizyczno – ruchowa (wzrost, waga, proporcje, stan zdrowia, poziom sprawności ruchowej, poziom s...
Rozwiń program
Uczestnicy: | Szkolenie przeznaczone jest dla nauczycieli przedszkoli oraz szkół. |
---|
Warunki przyjęcia: | Opłata przed szkoleniem |
---|
Dyplom: | Uczestnicy otrzymują zaświadczenie o ukończeniu szkolenia, wydawane przez Centrum Wspomagania Rozwoju Osobowości. |
---|
Terminy
Rozpoczęcie | Trwa | Plan zajęć | Miejsc | Lokalizacja |
---|
dowolny termin | | | 20 | Warszawa |
Cena
250 zł brutto/ całość (250 zł netto)
Miejsce szkolenia
Woronicza 15 Lokal 100
02-625 Warszawa
Polska
Tagi: dojrzałość, gotowość szkolna, odroczenie obowiązku szkolnego
Ostatnia aktualizacja: 23 luty 2018